کد مطلب:278636 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:145

گفتار ما
خلاصه ی آنچه می توان درباره ی این رویات گفت این است كه خداوند، خالق تمام چیزها و مدبر همه ی آنهاست و از اینكه امور از راهی غیر از اسباب، صورت پیدا كند ناخوش دارد و اختیار اسباب هم به دست خود اوست، بنابراین چه مانعی دارد كه در دوره ای از زمان، اسباب و كار آنها را به شیوه ای غیر از آنچه در گذشته بوده است مقرر فرماید؟

آنچه امام باقر علیه السلام در حدیث چهارم فرموده اند و نیز موضوع خلقت حضرت عیسی علیه السلام - بدون سبب واقع شدن پدر برای تولد- و نیز طول عمر حضرت قائم علیه السلام و رجعت پیامبران و امامان علیهم السلام و اعمال خارق العاده و معجزات و كراماتی كه از پیامبران و اولیاء صادر شده است، از این قبیل هستند.

بنابراین فقط به این خاطر كه معنی روایات به ذهن و اندیشه ی كوتاه نگر ما، روشن و قابل قبول نیست نمی توان در سند بعضی از روایات شك و خدشه وارد كرد، زیرا مقدار زیادی از این مطالب در لابه لای روایاتی آمده است كه آن روایات از اموری به ما خبر می دهد كه بعضی از آن امور، واقع شده است و این امر به تنهایی، بر صحیح بودن سند و متن روایت تاكید می كند هر چند كه ما در حال حاضر مقصود آن را نفهمیم.



[ صفحه 213]



علاوه بر آنچه ذكر شد، از مجموعه ی روایات مربوط به غیبت چنین فهمیده می شود كه در دوره ی غیبت و ظهور، آن طور كه در مقدمه ی كتاب اشاره كردیم، بیشتر اتفاقات، از امور غیر عادی است، و شاید بتوان ادعا كرد كه روایات در این مورد، از تواتر معنوی برخوردار هستند و بنابراین جایی برای انكار و تعجب و بعید شمردن این امور، وجود ندارد.